Pomimo, że od dłuższego czasu w Polsce mamy rekordowo niskie bezrobocie, wiele osób ma problemy ze znalezieniem pracy. Najbardziej dotyczy on świeżo upieczonych absolwentów niemających żadnego doświadczenia zawodowego, ale także bardzo doświadczonych pracowników w wieku 40-50 lat. Zdarzają się przypadki, że osoby o doskonałym wykształceniu i długim CV szukają wymarzonej posady miesiącami. Jeśli zaliczasz się do takich osób, dowiedz się, jakie najczęściej błędy powodują trudności w znalezieniu zatrudnienia.
1. Hurtowe wysyłanie tej samej aplikacji do wszystkich pracodawców
Jest to największy grzech osób szukających pracy, który polega na wysyłaniu tego samego CV oraz listu motywacyjnego w odpowiedzi na wszystkie ogłoszenia. Warto wiedzieć, że rekruterzy selekcjonują aplikacje według określonego klucza – otóż szukają w dokumentach informacji potwierdzających, że kandydat spełnia wymagania wyszczególnione w ofercie pracy. Zakres tych wymagań jest za każdym razem inny. Warto więc poświęcić chwilę na choćby drobne korekty w aplikacji, by możliwie w jak największym stopniu odpowiadała oczekiwaniom pracodawcy. Jeżeli np. oczekuje on od kandydatów punktualności, warto tę cechę dopisać do listy swoich atutów. Warto również pochylić się nad listem motywacyjnym, z którego powinno wyraźnie wynikać, dlaczego jesteśmy zainteresowani pracą w tej konkretnej firmie i na określonym stanowisku.
2. Nieuważne czytanie ogłoszeń o pracę
Ten błąd dotyczy najczęściej osób, które już od dłuższego czasu bezskutecznie poszukują pracy. W akcie desperacji wysyłają więc odpowiedź na niemal każde ogłoszenie, często nie wczytując się w wymagania, a nawet opis stanowiska. Niestety skutkuje to tym, że w wielu przypadkach osoby takie nie spełniają nawet połowy oczekiwań pracodawcy lub w ogóle nie mają kwalifikacji do wykonywania określonych zadań. Wysyłanie w ten sposób aplikacji jest więc czystą stratą czasu, która w dodatku potęguje frustrację z powodu braku odpowiedzi na setki wysłanych zgłoszeń.
3. Niechlujne dokumenty aplikacyjne
Rekrutacja zawsze składa się z kilku etapów, a pierwszym z nich jest selekcja dokumentów aplikacyjnych. Warto więc się zastanowić, co może wpływać na decyzję rekrutera, który ma do przejrzenia np. 100 takich dokumentów. Otóż często decydujące jest pierwsze wrażenie. Dobre CV powinno przykuwać wzrok, a jednocześnie być łatwe w odbiorze, czyli mieć odpowiednią długość, czytelnie posegregowaną treść, a także w miarę atrakcyjną szatę graficzną. Aby stworzyć taki dokument, czasami warto skorzystać z pomocy specjalisty lub przynajmniej gotowych wzorów i szablonów dostępnych w Internecie.
4. Nierealistyczne oczekiwania finansowe
Jest to częsty błąd wynikający z nieznajomości realiów rynku. Niestety kwestie finansowe często są decydujące przy wyborze pracownika – wiele firm w Polsce chętniej wybiera osoby tańsze, nawet kosztem utraty lepiej wykwalifikowanego specjalisty. Pytanie o oczekiwania finansowe najczęściej pada podczas rozmowy kwalifikacyjnej, dlatego warto sobie wcześniej przygotować na nie odpowiedź. Dobrym rozwiązaniem jest poszukanie informacji w Internecie na temat wynagradzania osób piastujących podobne stanowiska, a podczas rozmowy z pracodawcą podanie bezpiecznych widełek płacowych, które pozostawią pewne pole do ewentualnych negocjacji.